onsdag 10 april 2013

Ater till flodhastarna.....

Igar var det sa dags for installationen av Kenyatta, Kenyas fjarde president och son till den forsta. En president som anses ha kommit till makten genom avancerat valfusk och som dessutom ar stamd infor krigsforbrytartribunalen for handelserna i samband med forra presidentvalet 2007 som blev valdsamt med mycket dodande, valdtakter, forstorelse och manga som blev hemlosa. Det talas oppet om att huvudvittnenea infor tribunalen nu drar sig tillbaka ett efter ett och att hotelser och mycket mutor ligger bakom. Ingen tror langre att han hamnar infor tribunalen.
Hans valloften at haftiga. Ett av dem ar att under hans forsta 100 dagar som president sa ska alla kenyanska skolbarn i offentliga skolor fa en egen laptop. I det har landet finns inte ens elektricitet i byarna pa landet.
Det sags ha statt i tidningen haromdagen att en amerikansk skolpojke hade bett sina foraldrar att familjen skulle flytta till Kenya for han ville ocksa ha en egen laptop.

TV har varit fullt av forberedelser for spektaklet med afrikanska presidenters besok, parader mm. Gardagen var nationell helgdag och alla var lediga. Fem av oss, vi svenskar och spanjorskorna, lejde en kille som korde oss till Lake Navasha dar vi lejde en annan kille som tog oss pa en tva timmar lang battur. Det var helt fantastiskt. Afrika ar mycket vackert. Jag blir alldeles knasvag av akaciatraden. I sjon sag vi flodhastar. Jag fick stor nytta av min medforda kikare. Dom ar riktigt riktigt laskiga, flodhastarna. Och mycket farliga. Gapet ar en meter stort nar dom gapar och den gor dom om dom har lust att doda en manniska. Man dom ater inte kott, dom bara dodar. Och hur man kan blir sa stor och fet pa att bara ata gras det begriper jag inte. Pa land igen fann vi en annan kille som ledsagade oss pa en vandring dar vi bokstavligen promenerade mitt i en hord av zebror, antiloper, gnuer, vattenbockar och gasaller. Gasellerna ser verkligen ut som dom gjorde i Lejonkungen. Och gnuerna ar ena fula rackare. Afrika ar fantastiskt. Och Kenya har en skyddande lagstiftning for sina djur. Bra.
Dagen var fantastisk och pa hemvagen drack jag min forsta Kenyanska pilsner EFTER TIO DAGAR I LANDET. Tack vare mina pakistanska piller.

Idag var mer av en vanlig dag pa jobbet. Min supervisor var forsvunnen nanstans nar jag kom dit sa jag har varit pa kontoret hela dagen. Pa formiddagen blev det lite socialbyra pa kontoret. En man kom dit och ville beratta att han oroade sig for en 16/arig pojke i kvarteret som inte verkade ha ngn som tog hand om honom. Han hade slutat skolan dar han gatt i mannens sons klass. Han sov ibland hos nan kusin. Nu ville mannen hjalpa honom. Det blev bestamt att han skulle komma tillbaka imorgon bitti med pojken. Sen kom en man i 60/arsaldern och ville ha hjalpt till sina mediciner eftersom han hade artros. Han hade inga recept med och skulle ocksa komma tillbaka imorgon. Sadana har enskilda arenden sysslar man egentligen inte med pa kontoret utan darifran organsierar man och driver olika projekt. Men en socialarbetare ar en socialarbetare sager dom och man forsoker alltid hjalpa pa nagot vis sager dom. Annars har jag haft manga intressanta samtal idag, dom vill hora min asikt i manga fragor. Det ar kul. Och det finns manga gemensamma synsatt.

|Den stora lokala gronsaksmarknaden i Nakuru ar ingen hojdare efter det dagliga regnet. Gyttjan skvalar runt fotterna, stanken ar hemsk och myllret oandligt. Min vardfamiljsmamma slafsade runt i tre kvart och prutade pa tomater i denna misar. Det blev inga tomater och det sager nagot om hur ont om pengar det finns, och anda far jag bo hos dom. Sa imorgon ska jag koka artsoppa at dom. Det ar ju torsdag...........

Lite kuriosa
Min huvudkudde i sangen bestar av ett blommigt orngott fyllt med remsor av sonderklippta plastpasar.

I en minbuss med fjorton saten far man plats med 25 st...och nagra kan hanga utanfor.

Jag missade varldens foto idag. Akte forbi igenom kakstaden dar jag bor och passerade ett av alla fallfardiga barackliknade skjul dar man har sin lilla business. Skyltarna utanfor ar valformulerade, Enterpise, Ltd och sant. Fresh Milk stod det och jag borjade fundera pa hur fresh den kan vara darinne nar man inte har nan strom. Da glantade det lite pa dorren och jag sag vad som stod darinne. En get.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar