onsdag 17 april 2013

Maten

Jag undviker helst att ata kott har. Dels ar kott mkt dyrt och det finns ingen anledning att vardfamiljerna ska spendera pengar pa ngt man anda inte uppskattar. Men man har ju redan hunnit bli serverad det mesta. Sega hona till pask vilket ansags vara en oerhort festlighet aven om hon hade nagra ar pa nacken och knappt gick att tugga. Sen far man farkott, getkott och allt mojligt annat som man nog helst inte vill veta vad det ar. lever och inalvsmat ar ocksa vanligt. Vad djuren har atit, hur det hallits och hur kottet har hanterats vill man nog inte veta sa mkt om. Gronsaker ar bliigit sa varfor inte halla sig till det. I min forsta vardfamilj at vi mkt ris eller potatis av olika slag med sas av morotstarningar och artor kryddat ofta med koriander. Gott. Ibland ar det rora av sotpotatis med bonor i. Den billigaste maten ar den man serverar barnen pa barnhemmen, en blandning av bruna bonor och majskorn kokt ihop. Frukost tar man i en flygande flang. Theet bestar av vatten och mjolk som har kokats upp tillsammans, sen har man tillsatt the, ingefara och socker. Min forsta vardfamilj tog sockret efterat och det passade mig bra eftersom jag inte villeha socker. Och under tiden jag bodde dar sa slutade mamman i familjen ocksa med socker. Kan du sa kan jag tyckte hon och hon hade ratt sa stor rumpa sa det skadade sakert inte att plocka bort sockret. Vit formfranska, rostebrod, ar det staende brodet. Inte en fibrer sa langt ogat kan se men a andra sidan ar det fiberlosa ganska bra nar man vill fa stopp pa magen. Kaffe kan man fa ibland om man har tur och da ar det instant men starkt och gott om man tar dubbelt sa mkt som de sjalva tar.
Idag pa kontoret sa satt sekreteraren och laste i en tidning om ekologisk odling och jag tittade och vi borjade prata. Dar stod bland annat en artikel om hur asnorna varit sa daligt skotta av folk att de dragit pa sig smittsamma sjukdomar som sen sprider sig genom deras avforing och aven forgiftar marken via deras godsel. Asnorna bar pa tetanus och sprider denna smitta. Man forsoker nu fa folk att forsta att de maste skota sina djur ocksa for att undvika smittor.
Nu matse jag ga for vi ska strax aka till ett bageri som drives av nagra asiater och som varje vecka skanker brod till barnhemmen. Jag har haft stor tur med min arbetsplacering, jag far aka runt och vara med om sa mkt att jag hinner knappt med att sortera i huvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar