måndag 15 april 2013

Regn, regn och Tusker local beer

Sa var det fredag igen. Dom andra skulle idag till ett harbarge for kvinnor som har villkorlig dom och av olika anledningar inte kan bo hemma. Men jag hade planer pa mitt jobb sa jag stannade dar. Pa morgonen traffade jag en sjalvhjalpsgrupp for f.d. prostituerade. Den ar startad av socialarbetarna pa min arbetsplats, det finns manga sadana grupper men after hjalp vid uppstarten far de sedan klara sig sjalva. Men de far traffas i huset, baracken, ladan dar vi haller till. Denna grupp hade 16 medlemmar men idag var de bara 6 st. Kvinnor i 40/arsaldern som de flesta lamnat prostitutionen bakom sig. Prostitution ar mkt vanligt pga fattigdomen. Dom berattde att c>a 20 procent av Kenyas befolkning har HIV eller AIDS. Det finns sakert fler siffror om detta, jag har hort mkt hogre. Dom sa att kondomer ar gratis och delas ut pa barer mm. Dom sa ocksa att dom sjalva skulle saga nej till en man som ville ha sex utan kondom. Men de vet ocksa att de far mer betalt utan kondom. Vilka som ar smittade eller inte pratar man inte om, det ar mkt personligt och sjalvfallet stigmatiserande. Dom berattade att priset for sex ar sasongsbundet. Vid skordetiden nar man har mer pengar kan kvinnorna ta mer betalt. Annars ar ett vanligt pris mellan 500 och 2000 shillings for sex, det ar 40 /160 kr. Gruppen traffas varje fredag. De har en sekr som for minnesanteckningar och en kassor av den anledningen att man som gemensam aktivitet i denna gruppen sysslar med Table loans. Det innebar att man kan lana pengar av gruppens kassa mot en ranta pa 10 procent. Denna ranta sparas i gruppen och blir till ett kapital som ar en trygghet for gruppen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar