måndag 15 april 2013

Omtumlande helg, ny vecka pa jobbet

Hej igen.
Mycket har som vanligt hant sen sist. Jag har nu hittat en liten butik som jag passerar ofta dar man kan anvandra internet for en shilling per minut sa nu blir det ater hopp for bloggen.

Ett langt inlagg jag skrivit har inte fastnat ser jag sa det blir nu lite kort sammanfattning.
I fredags traffade jag en kvinnogrupp med f.d. (naja dom jobbade pa det) prostituerade, en grupp som startats fran mitt team. Dom ar normalt 16 st men da traffade jag bara 6 st. Det traffas varje fredagsmorgon i vart hus. De var alla i c:a 40 arsaldern och forsoker nu hitta alternativ forsorjning. Prostitution och mycket stor i Kenya pga fattigdomen. Gruppens huvudsyssla ar att tillhandahalla s.k. tableloans inom gruppen. Dvs man kan lana lite pengar mot 10% ranta och rantan blir ett kapital som ar en trygghet for gruppen. Det finns bade sekreterare och kassor i gruppen. Darutover fungerar gruppen som en terapeutisk sjalhjalpsgrupp dar man diskuterar gemensamma fragor och problem. Man fick hjalp av mitt team att starta och klarar sig nu sjalva.
En prostituerad far olika betalt pga sasong. Vid skordetiden har man mer pengar och da kan man fa sa mycket som 1000 shillings eller mer betalt (80: kr) annars kanske bara 500. Mannen betalar for hotellrummet. Kvinnor forsoker krava kondom, annars kostar det mer. Kondomer ar gratis och delas ut pa pubar, sa ngn i alla fall men man kanske far annat svar om man fragar nan annan, det brukar vara sa. C;a 20 procent av befolkningen ar HIV positiva men den siffran ar ocksa olika beroende pa vem man fragar. Jag tror inte man har overblick. I gruppen har tva kvinnor nyligen dott i Aids.

Senare pa dagen akte vi till ett av de center dit man tar gatubarn och som dives av katolska kyrkan. Pa detta center far de bara vara pa dagen. De far skola och ett mal mat som bestar av en blandning av kokta bruna bonor och majs, samma varje dag och fyra skivor vit formfranska. Portionerna var enorma for de sma undernarda barnen, mest pojkar. Detta ar ofta deras enda mal mat om dagen eftersom foraldrarna orioriterar att ge mat at de barn som inte ar pa nagot center. Dessa barn har alla nagon foralder och ett hem. Nu har centret stangt i tre veckor, man har tres skolterminer har. Jag har redan kant igen pojkar pa gatan sa det gar fort att atervanda dit nar det inte har ngt alternativ. Malet ar att rehabilitera dem  och fa dem att ga tillbaka till dena vanliga skolan och motivera foraldrarna till detta sa de inte skickas ut pa gatan att tigga igen.

Igar var jag i kyrkan med min familj. Det var en alldeles forfarlig upplevelse. Kyrkan var ett stort bla och vitrandigt partytalt fyllt med vita plaststolar. Ett pdium med talarstol och en orkester bestande av trummis och keyboard. Det var jattemycket musik och gung och rytm och visst ser sant har haftigt ut pa TV men jag ska saga att det ar minsann inte sa haftigt att vara ensam ny i ett sant har sammanhang nar tungomalstalande, sjalvsuggestionen och masshysterin gar igang. Jag var forberedd, har hort skrackupplevelser fran dom andra fran forsta sondagen de jag var sjuk, sa jag hade satt mig langst bak, langst ut och fokuserade trummisen hela tiden och undvek ogonkonattk med fol sa mkt jag kunder. Det var mkt svavande hander over huvudet, mumlande och rabblande och en massa psykande kontakt mellan folk. En oerhort stark och otack upplevelse. Jag kommer att undvika fler kyrkobesok har. Det ar sektliknane beteende overallt. Det hela varade i fyra timmar och jag var alldeles slut efterat. Jag blev tvungen att komma fram pa scenen och presentera mig som ny i en mokrofon, och det gar val an, en annan av deltagarma fick svara pa fragor om hon kande fralsning mm nar hon stod dar framme. Harnere finns Satan, helvetet och skuld intensivt narvarande och religionen och ar man inte SAVED sa ar man illa ute. Jag har anammat en forhallningssatt som gar ut pa att uppge att religion ar mycket privat i Svberige och att man inte fragar folk om deras tro hemma precis som man inte fragar folk har om dom ar HIV positiva.

Nu maste jag kila. Har mycket att beratta sa det finns hopp om mer snart. Ha det gott alla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar