lördag 27 april 2013

Fredag, sista dagen pa jobbet

Rensar min packning och lamnar bl a tva oar skor, medicin mm fvb till gaturbarnen. Koper kakor, muffins mm och samlar ihop lite smaprylar till arbetskamraterna, plataskar med mintkarameller till Veronika och Veronika, ett overblivet paskagg med Ahlgrens bilar till Josephs dotter etc. Jag tankte halla ett litet tal i em och sammanfatta vad arbetsplatsen betytt for mig den senaste manaden. Har med en lityen svensk flagga i tra pa flaggstang som kan fa pryda kontoret.

Pa vag till jobbet var det packat varre i matatun. I vanlig ordning slar jag huvudet i taket flera ganger och spracker annu en harklamma. I Matatun fore osss forsoker dom lasta in mer an vad som ar mojligt. En sista resvaska far inte plats. Den slangs upp pa taket och far ligga dar och skumpa utan faste, takracker eller kanter. Undrar hur lange den lag kvar. Jag tror jag ska packa allt viktigt i min lilla ryggsack, man vet ju aldrig var vaskan hamnar pa sondag nar jag ska aka till Nairobi.

Senare:
I dag har jag sett i verkligehten hur det kan ga till nar en av teamtes alla grupper startas. Vi akte tva timmar norrut i pickupen till ett samhalle for att traffa ngn kvinna som Basil tidigare varit i kontakt med och som skulle hjalpa honom att rekrytera prostituerade i samhallet for uppstart av en grupp dar. Syftet med grupperna ar att kunna visa pa alternativ och stotta dessa fattiga kvinnor till hopp om att det finns alternativ sysselsattning och stod. Prostitutionen ar sa omfattande och det are verkligen kvinnor i alla aldrar.
Vi lyckades inte fa tag pa kvinnan. Da stoppade Basil helt emkelt en kvinna, vem som heslt, pa vagen och berattade om sin verksamhet. Kvinnan berattde att hon var gift och att hon aldrig haft problem med overgrepp eller vald fran sin man men hon kande flera kvinnor som forsorjde sig pa att prostituera sig. Basil bad henne prata med dom och samla dom pa tisdag da han skulle komma tillbaka for information om att starta en grupp for stod till alternativ syssla. Sa sprids ryktet vidare och det gar ofta fort att rekrytera folk till grupper. Alternativ och stod ar mkt valkommet, att leva som prostituerad innebar ingen dans pa rosor, bara en knaper nodlosning ekonomiskt. En ny grupp registreras, alla gruppsammankomster maste registreras enligt lag, det ar inte helt fritt detta land fran kontroll och censur. En socialarbetare tar vid for information, ideer och alternativ syssla, gruppterapeutiska samtal, stod mm och nar gruppen ar etablerad med ngn ansvarig och klarar sig sjalv sa blir det en sjalvhjalpsgrupp.

Det var en hysteriskt rorig dag idag, sista dagen pa jobbet, med manga spontana besok, grupper och allt som skulle goras som vi inte hunnit med. Masterstudenten var tillbaka och hade samlat 28 kvinnor som utsatts for vald i relationen, i huset for sitt forskningsprojekt. Hon ville att jag skulle filma aven nasta fokusgrupp men jag hade inte tid idag.

I slutet av dagen bjod jag pa fika, lask och polkagriskarameller och kakorna. Nagra lask sag jag forsvinna ner i handvaskorna. Det ar tufft att vara fattig och man far val ta alla chanser som bjudes. Flaggan gjorde succe och fran Mr Basil fick jag ett fint betyg/rekommendationsbrev avseende mitt arbete har i teamet den senaste manaden. Jag fick ocksa en organisationsskiss over katolksa kyrkans alla projekt. Tjusigt. Tank om jag hade fatt den forsta dagen i stallet, da hade jag fattat mycket mer sista manaden.

Lite kuriosa:
Det ar inte manga jordbruksmaskiner jag sett den sista manaden, jag kan rakna dom pa ena handens fingrar, men idag nar vi korde norrut sag jag for forsta gangen nagot som liknande en skordetroska.

Det ar nu efter en manad lie lattare att ga over vagen aven om det ar laskigt varre an med alla olika fordon i olika hastigheter och vanstertrafiken. Vilket hall ska man nu titta at, och vilket hall kommer dom att vaja at?

Massajerna som saljer smycken langs med Kenyatta Avenue har nu lart sig namnen pa oss och ropar efter oss. Det ar inte sa manga musungos, vita manniskor, har i stan trots att den ar stor och de flesta volontarer m
fl ror sig runt Merica Hotell efter jobbet for att duscha och anvanda internet.

Olen ar god, Den heter Tusker och kostar oftast 13-16 kr vilket ar mycket, nastan som en hel middag.

Bjuder man nagon sa tar dom ofta det dyraste pa matsedeln. Ja, varfor int5e ta chansen. Det ar tufft att vara fattigt och livet ar ju inte rattvist.

Man vill garna ha hit fler musungos och volontarer. Det ar oftast volontarerna som far sta for aktiviteterna pa institutioner, barnhem etc. Personalen sysslar mer med overvakning och forvaring. Praktikanter ran socionomutbildning i Europa ar ocksa populara och mycket valkomna. CDN far ibland praktikanter fran Tyskland som stannar 5 manader men skulle garna ta emot socionompraktikanter fran Sverige. Ett stort barnhem jag besokt hade avtal med ett Universitet i Norge och tog en grupp praktikanter varje termin (har jag redan skrivit om detta kanske, jag hinner aldrig lasa vad jag redan skrivit.)

Mer kuriosa imorgon.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar