lördag 27 april 2013

Lordag och dags att avsluta projektet.

...men forst lite mer kuriosa:
Idag kom en daglonare for att stada lite hemma hos Nancy och framforallt tvatta klader. Allt tvattas for hand ute i kallt vatten. Hur det blir rent forstar jag inte men rent blir det, aven om det mesta tvattmedlet sakert finns kvar. Det ar ont om vatten och skoljning ar ingen prio. Jag lamnar ocksa lite tvatt, hon behover ju tjana en slant. Men underklader ar det helt tabu att lata nagon annan handskas med. Man blir annars valdigt skitig har, det yr ju om gruset hela tiden.

Nancy som jag bor hos nu tillhor en av dom fa som bara har akta har i sin langa svans med smaflator. Hon har sparat i fem ar. Nagon sa att haret ar det viktigaste uttrycksmedlet for en kvinna. Och frisyrerna ar oandliga och fantasifulla, oftast med peruk eller inflatat loshar. Oljan som sen smetas ovanpa sags lukta illa om det blir blott sa nar det borjar regna satter alla kvinnor pa sig en duschmossa i plast. Det ser skojigt ut.

Efter fyra veckor har sa borjar man bli ratt bra pa att "traffa halet" pa "hal i marken-toa". Jag som har ont i knaet far ju dessutom "sikta fran hogre hojd", haha.

Alla har har mobiltelefon tycks det (ja, kanske inte i varsta slummen). Dom ar billiga men linjerna ar knastriga och det ar mycket skrikande men det funkar.

Nar dom fragar efter passet pa vaxlingskontoren kan man lamna fram ett papper lite vad som helst om det har ett namn pa, bara dom skoter sin uppgift att be om det och far ngt namn att skriva.

Malaria insjuknar folk i lite da och da trots att jag nastan inte sett nagra myggor. De flesta har myggnat men inte alla. Man kan ta en intensivkur med piller om man har rad att kopa dom. Annars tror man mycket pa att att ata val som hjalp som sjukdomar, och anvanda orter.

Man tror stenhart pa manlig omskarelse som ett skydd mot HIV. Alla stammar utom en (Luo, som ar den stam som president Obama harstammar fran) praktiserar manlig omskarelse. Nagon i projektet googlade och fick fram att manlig omskarelse minskar risken for spridning av HIV med 60%.

Idag avslutas projektet. Vi ska ha en fest senare, vet inte riktigt vad det innebar men vi ska ta med ngn mat fran vara lander. Det blir artsoppa for min del, jag har lagt artor i blot igar och har mer senap och timjan. Har en burk ansjovis och tankte gora Jansson men det finns inga ugnar sa jag avstar. Dom far val roa sig med att blanda ansjovis i ngt annat.

Imorgon aker jag till Nairobi och sen vidare till Zanzibar. Jag vet inget om internetmojligheter framover. Som vanligt galler saledes att den som kollar far se...........
Ha det gott alla!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar