tisdag 16 april 2013

Utflykt norrut

I lordags akte vi alla 12 mil norrut for att tiotta pa Thomson Falls, nagra stora vattenfall. Dom har sin historia sa klart, horde idag att man i historien akt dit for att tillbe vattenfallen i olika fragor. Har ocksa hort att det numera ar folk som aker hit for att kasta sig utfor i sjalvmordssyfte. Vattnet var alldeles rodbrunt likson jorden har. Jag vill minnas att jag lart mig nsan gang att det ar bauxiten i jorden som gor den rod. Mineralhaltigt ar det i alla fall. Kenya ar sa bordigt och aterigen nar man aker pa landsbygden sa har man svart att se att detta landet ska baheova vara sa fattigt. Jag var inbegripen i en diskussion om detta tidigare idag. Jag vet ju att markfragan ar en het politisk fraga dar de tva klaner som har makten och lagt beslag pa jorden. Nu finns ju dock en grundlag sen tva ar tillbaka dar det ocksa finns en landreform. Men finns det ingen vilja uppifran sa att den grundlag mest bara ord..... och den nyte vicepresidenten hort till dom som rostade emot grundlagen i folkomrostningen medan over 70 procent rostade for.
Efter vattenfallet akte vi till en restaurang for att ata och dar blossade en haftig diskussion upp i gruppen och med organisationens representanater om varfor man inte betalar vardfamiljerna vi bor i eftersom vi atrer frukost och middag hos dom. De flesta av oss handlar hem mat och betalar bade ditten och datten for familjemedlemmar, matkassen, harfrisorskan, sjukhusrakningen mm. Det faller sig liksom sa efter hand. Jag har hallit en lag profil i denna fragan eftersom jag vet att organisationen star till svars infor den internationella organisationen dar sdana principbelsut tas och ska foljas. Jag tror inte heller det ar var sak att driva detta pa plats. Mojligen kan man agera i sin nationella organsiation hemma igen men inte infektera projektet har. Dar ar lite laddad stamning och misstro, jag tror ocksa att vi i projektet ar ganska mentalt uttrottade vid det har laget. Det ar pafrestande att leva i fattigdom och misar nar man inte ar van och att hantera fragor kring detta hela tiden, alla vill ha hjalp och vi har ju inte obegransat med pengar med oss.

I sondgas efter kyrkobesoket flyttade jag till min andra vardfamilj. Det var en jobbig process. Det visade sig att forsta familjen inte fatt information om att jag skulle flytta och dom tog mkt illa vid sig. Kommunikatione ar inte den basta grenen har. Jag hade fragat flera ganger om alla nu var tydligt informerade sa det inte skulle bli nagra konstigheter och fatt till svar att sjalvklart ja. Sa var det dock inte.En del av deltagarna ar mkt trotta pa allt ljugande. Jag tanker dock inte pa detta som lognar utan som deras kommunikationsform som inte alltid ligger sanningen sa nara. Jag uppfattar folk som mycket konfliktradda har och ocksa radda for att tappa ansiktet. Det innebar att det blir mkt nodlogner hela tiden. Och detta skapar mkt problem. Min forsta familj har skickat anklagande sms till mig om varfor jag flyttade sa hastigt och varfor jag valde bort dom. Sa ikvall ska jag traffa en av de ansvarig i org. och pratat omdetta. Kanns mkt olustigt gentemot familjen men jag har vetat hela tiden att jag skulle flytta efter 2 v till ny familj. Ja kommunikation ar svart.

Flytten var ocksa svar. Det ar jobbigt att ta avsked av folk man kommit sa nara och som slappt in en i deras privatliv. Sen osregnade det igen och jag var trott efter det forfarliga kyrkobesoket och sen bor min nya familj i ett samre omrade i stan som kallas for London. Det lite battre omradet bredvid kallas for Bangladesh, det later varre tycker jag men sa ar det inte. Min nya familj betsar av Nancy som ar 45 ar och hennes tolvariga dotter Claudia som ar en duktig simmare och loptranar. Claudias pappa forsvann tidigt, han bor nu i England ch betalar inget underhall. Men Nancys slaktingar bar nara och dar ar hon mycket. Dom hyr ett litet betonghus med plattak, halva huset som har tva lagenheten. Pa garden ligger fura parhus och runt en hog betongmur med taggtrad och ovanpa muren har man satt trasiga galsflaskor och glasbitar i betongen for att ingen ska kunna klattra over muren. Inuti finns ett sunkigt vardgasrum som luktar mogel, tva sma sovrum som luktar mogel och ett minimalt kok med en eldstad och liten gasspis och en vask. Betingvasggar, golv och tak. Har finns alldeles for mkt prylar och mattor och kuddar som suger at sig mogel. Det ar riktigt sunkigt. Jag var lite lag i sondags kvall, det finns inte nagot dagsljus inne i huset heller. Men nu borjar jag vanja mig. Men hon atrer lunch pa jobbet och inget mer pa hela dan, sa ingen frukost och ingen middag. Dessutom drack hon en hel del gin ensam i koket forsta kvallen och belv ganska berusad. men igar var hon nykter. Hon har en gammal jatteruffig jeep som hon skjutsat mig i. Har annu ingen aning om hur man hittar dit eller hem sjalv.

Jag har nu lunchrast och har kopt en yoghurt pa en supermarket som jag satt i mig med hjalp av sugror. Harligt. Nu maste jag tillbaka till jobbet. Pa aterhorande!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar