torsdag 4 april 2013

Torsdag 4 april.
Hej igen. Nu har jag datatillgang igen. Jag ser att mitt senaste inlagg inte fastnat pa bloggen. Vad var det jag sa? Klarar jag detta? Forsoker igen.
Mycket har hant i veckan, alldeles for mkt for att kunna aterge. I tisdags var forsta dagen pa arbetsplatsen. Jag har haft varldens tur med arbetsplacering. Jag ar pa CDN Catholic Dioces of Nakuru. Det ar katolska kyrkans paraplyorgan for manga olika hjalpprojekt och jag tillhor ett team pa social welfare. CDN haller till i ett omrade av stan med manga officiella myndigheter, hjalpprojekt och kristna skolor. Sjalva omradet har lite ambassad-kansla over sig. Ganska fin stor central byggnad i tre vaningar dar biskopen och fem katolska praster styr. Stor stab med manga avdelningar, Human Resorce, Civil Peace Advisors, Finance etc. Social welfare haller till i en mindre gammal byggnad bredvid som mest liknar ett gammalt stall eller lagerbyggnad. Man trivs battre dar eftersom biskopen misstyckt nar projektet tagit in gatubarn i fina byggnaden. Mitt arbetsteam leds av Mr Basil som ar supervisor. I teamet ingar ocksa John som ar socialarbetar anstalld av kommunen och som samarbetar nara projektet, Ann och Elizabeth som ar arbetsledare pa det tva centerna for gatubarn och sa Joseph som ar den som rekryterar gaturbarnen ute pa stan. Samma dag som jag borjade sa slutade tva praktikanter fran socialarbetarutbildningen pa college och ytterligare en praktikant finns kvar. Inne i stora huset har jag bondat med John Ododa som arbetar med Civic Education o Human Rights och som jag lart mig mkt av om Kenyas aktuella politiska situation, konstitutionen, Odinga vs Kenyatta och haans tankar om framtiden politiskt. Har ocksa knutit kontakt med Constanze som ar Civic Peace Advisor och fran Tyskland. Det ar bra ett kunna surra med ngn som har samma bakgrundsprspektiv ocksa, dessutom kanner hon till var man hittar stans basta kaffe.
Haromdagen var jag ute pa ett vattenreningsprojekt. En dansk var har for drygt 10 ar sedan och kom pa en metod att sanka fluorhalten i vattnet med. Har ar fluorhalten sa hog att folks tander skadas och blir laskigt bruna. Pa projektet branner man ben fran far, kor och getter och silar sen askan. Genom denna kan man sen filtrera vattnet vilket sanker fluorhalten.
Idag har jag varit med och skrivit en proposal for att fa ut mer pengar for inkop av fler skolbankar och katedrar till de tva centerna for gatubarn Vi tanker mkt olika nar vi skriver men eftersom pappret skulle ga till tyska Caritas sa tyckte dom det var intressant med mina synpunkter. Sen pa em fick jag folja med en kvinna som ska skriva en Mastersuppsats och hennes team ut pa empiri-insamling. Hon skulle gora en forstudie till sin uppsats som hade titeln  Influence of Intimate pertners violence on productive work among women in the informal sector in Nakuru Municipality. Hon hade en langre enkat och skulle dessutom genomfora en fokusgruppsstudie. John fran kommunen hade rekryterat gruppen, 12 kvinnor som alla utsatts for vald i hemmet. Dessuton var Steve med for a tt tolka at mig (eftersom detta ar ett mkt fattigt omrade med lag utbildningsniva sa ar engelskan inte sa bra utan de flesta pratar bara kiswahili eller stamsprak) och hjalpa till med fokusgruppen. Vad galler validitet och vetenskaplighet gick det nog inte sa bra, halva gruppen var analfabeter och den andra halvan fyllde i och skrev pa deras formular. Men fokusgruppen var en strakt upplevelse. Dessa kvinnor vittnar verkligen om vad de varit utsatta for och de kampar. En del skoter hela forsorjningen av familjen sjalva pa nastan ingen lon alls. Jag fattade inte allt pga spraket men fick en del tolkat. Och sa fick jag uppdraget att skota videofilmandet med hjalp av en vanlig kamera.
Som sagt, jag har haft tur med min arbetsplatsplacering, jag kommer att fa aka med pa manga olika uppdrag. Det blir sena kvallar ibland innan vi ar tillbaka i stan men vad gor det. Lite svart att ta sig hem bara efter morkrets inbrott. sakerheten ar ju ett problem.
Jag upptacker annat efter hand. Vattnet hemma t ex kommer tisd torsdag och sondag. Da kan man fa in vatten i kranen via en pipe fran kommunen. Da fyller man stora meterhoga plasttunnor som vi sen hamtar ur med hinkar. De andra daganba i veckan kommer vatten till andra delar av stan. Det ar mkt dyrt att borra och finns inte manga brunnar. Jag har ocksa upptackt ett annat satt att ta sig fram om man far brattom, per cykel. I alla gathorn finns folk med cykel och en tjock dyna pa pakethallaren som passageraren kan sitta pa. Billigt. Mer tilltagande an motorcykel som jag inte garna aker i stan utan hjalm i strak trafik. Men mest forsoker jag att ga. Och sa blir det Matatu till stan och hem. Minibussar som tar in oandligt med folk, hons och annat. Det finns alltid plats till en till.
Haromdagen var jag pa en supermarket med Mr Basil eftersom han skulle kopa kamelmjolk som han tycker om att ha i sitt the.Da sag jag att det finns jattemycket att kopa. Eller som Constanze sa idag> Det ar ofattbart att folk ska behova svalta i detta landet. Det finns sa mkt naturtillgangar, ett bra klimat men ett uselt system som bygger pa att ledarna skor sig och roffar at sig at sig och sin stam. Tribalism ar ett stort problem. Av drygt 40 stammar ar det tva stammar som tillhandahallit alla presidenter och dom i sin tur ser till sina egna.
Imorgon skulle vi egentligen traffat den nya guvernoren men han ar upptagen infor installationen av den nye presidenten pa tisdag sa vi har fatt ledigt. Vi sju ska da aka till ett hotell och bada i pool och duscha och anvanda internet. Det ska bli sagolikt med dusch och varmvatten. Och internet for dom om inte haft san tur som jag. Barnen i den har familjen som alla fem ar mellan 22 och 34 har fixat och donat och ett modem ska skickas med buss fran Nairobi imorgon till en gammal dator som dom satt pa mitt rum. Sa kanske har jag internet under nasta vecka. i sa fall hors vi igen. Ha det gott sda lange!!

1 kommentar:

  1. Hejhej!

    Roligt att läsa! Hoppas du lyckas uppdatera mer så jag har mycket att läsa när jag kommer hem från Lanzarote - imorgon åker Linn och jag.
    Puss/Kajsa

    SvaraRadera