onsdag 24 april 2013

Matatus, bistandsproblem och risken att bli ranad

Sa rullar arbetsveckan pa. Igar kom Turid fran Norge till mig pa jobbet. Hon hade inget att gora pa Probation Office (overs: "skyddskonsulenten"). Vi fortsatte vara intressanta diskussioner om bistand. Det ar inte latt att veta vad man ska gora om man vill sponsra ngnstans. Jag var haromveckan pa det bedrovligaste stallet jag sett, vilket jag nog redan skrivit om. Ett center for overgivna pojkar som drivs av kommunen/staten. Dom hade typ ingenting och man skulle vilja kopa atminstone madrasser till vaningssangarna i stal. Men sa kommer vi att prata om ifall man verkligen ska sponsra center som drivs av regering/kommun? Dom borde val fa kla skott for sin egen verksamhet. Samtidigt kan ju inte gatubarnen ra for var dom hamnar. Det ar inte latt med bistand och behoven ar oandliga. Sa det blir verkligen absurt med valloftet om laptops.
Matatus ar minibussarna som man tar sig fram met langre strackor. Det ar en alltmer pafrestande upplevelse att ta sig fram med dessa aven om det ar billigatse fardsattet, ja forutom cykel. Dom ar sa fullpackade och risken att bli rand i dom ar st5or. Och nar det regnar vilket det gor varenda dag sa blir folk hysteriska i trangseln. Beatriz fran Spanien har rakat illa ut tva ganger. I forra veckan snodde nan hennes mobiltelefon ur ytterfacket i vaskan, i minibussen. Hon upptackte det och faktade till sa telefonen flog overt hela bussen och skrek. Folk ingrep och kastade ut mannen ur bussen och hon fick sin telefon tillbaka. men igar blev hon av med sin vaska nar hon vande ryggen till pa en restaurang. Med pengar, kreditkort, glasogon, anteckningar mm sa hon ar inte sa glad. Vi lanar henne pengar sa det ordnare sig men man blir varse att man inte ska tappa koncentrationen. Det ar raiktigt otackt vid skymningen och efter kl sex ska man inte vara i stan och helst inte ute.
Hemma ar det hog mur runt huset och staport med stora reglar och hanglsas. Det ar tjocka galler for alla fonster och staldorr som lases med reglar och stora hanglas. Nar strommen gar tander man stearingljus, droppar lite stearin pa stengolvet och staller ljuset dar. Ibland hanger et klader over en stol farligt nara. Det galler att inte tanka for mycket. Jag kom pa mig sjalv att tanka pa vad som skulle handa om det borjade brinna inne. Man skulle vara chanslos. Var finns alla nycklar till alla hanglas? Man skulle inte ha en chans att komma ut.....bast att inte tanka for mycket.
Idag var jag pa en statlig myndighet for genusfragor och stod till funktionshindrade. Det lat battre an vantat allt dom berattade, men tyvarr vet jag ju att det ar skillnad mellan teori och praktik. Det gar att soka ett statligt underhall om man har ett handikapp och ar utan forsorjning eller slaktingar med pengar. Understodet ar pa 2000 shillings per manad, c:a 160:- och man kan hyra ett rum for 500, dvs 40:-. Men det ar inte manga som kanner till att detta stod finns sa det ar inte sa manga ansokningar de hanterar.

Idag ar det onsdag och vart projekt skulle egentligen sluta nasta tisdag. Men eftersom en projektdeltagare aker hem pa sondag sa har det beslutats att avslutad projektet denna helgen. Nar vi fick veta detta sa bad vi o0m lite ledigt fran jobbet och flyttade vi var safari till forra veckan vilket innebar att vart arbete har har komprimerats avsevart och ar over pa sondag. Saledes nastan en vecka extra utan planering. Mitt flyg hem gar nasta lordag. Vad gora da? Jag har bestamt mig for att forsoka aka till Zanzibar. Det ar ju hogst sannolikt once in a lifetime att vara i denna situation. Jag har ocksa raknat ut att det maste ha varit i april 1953 som mina foraldrar akte Afrika runt och tog en bat fran Mombasa till Zanzibar. Saledes aker jag dit sjalv exakt 60 ar senare......

I mandags kvall var jag ute pa nan krog med kvinnan jag bor hos och hennes kompisar. Det blev en ganska blot tillstallningar, hon dricker en del, och bara gin. Det sags att gin ar valdigt populart har och att forebliden ar engelska drottningmodern. Jag har nu ocksa hort att Margaret ar ett sa vanligt namn pga drottningens syster. Ja Elizabeth ar foralldel ocksa vanligt. Och engelska skolsystemet vill man garna ha sina barn i nar man valjer boardingschools. Det ar vfanligt att skicka sina barn pa boardingschool fran c:a 10 ars alder om man kan betala men det ar inte sa dyrt. Det anses bra for barnen att vaxa upp sa. Man ar mkt inspirerad av sin forna kolonialmakt och jag har hittils inte hort nagon namna nagot negativt om kolonisatoren.
Nu ar dom andra klara vid internet och vi ska ga och fika. Ty det regnar faktiskt inte for vanlighetens skull.....
Pa aterhorande!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar